"המשוגעים" ששחזרו ספינה עתיקה

יגאל מוסקו | חדשות 2| פורסם 06/01/17 22:12  

לפני שלושים שנים יצא קיבוצניק צעיר לשחייה בים ונתקל במקרה בתגלית היסטורית - שרידי ספינה יוונית עתיקה בת אלפיים ארבע מאות שנים. החוקרים התלהבו, הארכיאולוגים התרגשו, וכמה משוגעים לדבר החליטו שזו הזדמנות להבין אחת ולתמיד איך לפני אלפי שנים הצליחו לצאת לשבועות ארוכים בים - ואז - הם יצאו למשימה

יגאל מוסקו | חדשות 2 | פורסם 06/01/17 22:12 
 Screenshot 13 Jan 17 8 53 23 AM

הים כמשאב לאומי

להלן הקלטת התכנית "פגישה אישית" מה- 15.08.15 של טלי ליפקין שחק עם האלוף מיל' דוד בן בעש"ט - יו"ר עמותת חיל הים ומפקד חיל הים לשעבר.

"פגישה אישית" הנה תכנית שבועית, בה כל פרק מתארחת דמות בכירה בתחום הביטחון: בעלי תפקידים בכירים בצבא ובמוסדות הביטחון בעבר ובהווה, אקדמאים, סופרים, חוקרים, גברים ונשים.

לשמיעת הראיון - ליחצו כאן

קרקעות בית הספר

2014-07-27 אלי שלום,

קראתי בעיון את הסיכום שלך בנושא ולמען האמת עולות הרבה שאלות חשובות כמו: o

איך זה שמסתובבות תכניות הפקעה כבר מ- 2008 וכולם (בעיקר הנהלת ביה"ס והדירקטוריון) רגועים? יכול להיות שאינם "מחוברים" לעיר? o על הפרת הסכמים הולכים לעתירות מנהליות או תביעות משפטיות, בוודאי מול הרשות המקומית ומשרד הפנים... האם נעשה ומתי? אבל לפני זה מדברים עם הרשות... o האם יש חו"ד משפטית מוסמכת לגבי אפשרויות הפעולה שעדיין פתוחות בפנינו? * מה עמדת המשרדים הרלבנטיים? במשרד החינוך יש מנהל חדש למינהל החינוך ההתיישבותי אחיו שייך ביה"ס. מה עמדתו? מי דיבר איתו? האם יש חו"ד תומכת וכתובה? מה עמדת שר החינוך שרוצה להחזיר את החינוך הטכנולוגי ומאד חשוב לו לטפל גם במגזרים מוחלשים? האם ניתן להפעיל משרדי ממשלה נוספים שנושא הים מעניין אותם כמו איכות הסביבה ומשרד המדע? o האם ניתן לאתר בין חברי העמותה אי אילו מקושרים לחברי כנסת מובילים במפלגות השונות? לעניות דעתי לא מספיק להציג את תכנית ההפקעה. הרבה יותר חשוב לקבל נתונים (לא סיסמאות) על תרומתו החינוכית של ביה"ס לשמירת גחלת החינוך הימי ועל מאפייני התלמידים, הצלחתם בסיום ביה"ס ולאיזה מסלול חיים הם יצאו (בשפה פשוטה- מה נהיה מהם). כול זה גם בהשוואה לאורך לפחות 5 השנים האחרונות. חייבים לגעת מה תרומתו של ביה"ס לחברה ומה נפסיד אם הוא יחדל להתקיים. בלי זה, חוששני שחוץ מנוסטלגיה אין למאבק תכלית! אני מאמין שלמרות השינויים בפרופיל התלמידים לאורך השנים אולי הייעוד שלו קצת השתנה (לעיתים זה לגיטימי כי הוא צריך להתאים עצמו לסביבתו ולחזון החינוכי הלאומי) אבל עדיין נשאר אבן יסוד חשובה. לא אגזים ואומר שמבחינתי גם אם לא "ייצר" קצין ים אחד אבל יציל תלמידים בעלי רקע סוציו- אקונומי קשה, לראייתי יש לו מקום. אבל אז אולי באמת לא חובה שיהיה לחוף הים... לבסוף, חייבים להבין שמדובר בקרב משמעותי, בכול הגזרות אבל גם ביח"צנות. חייבים לגייס בעלי מקצוע ולא "חובבנים" כמוני וכמו אחרים בעמותה. אנחנו אנשים נהדרים אבל להוביל קמפיין חברתי בהצלחה זו משימה לא פשוטה. מי שמומחה בהובלת קמפיין כזה גם יוכל לבנות תכנית פעולה אפקטיבית מעבר לצד המשפטי. כמו שלא יעלה על הדעת שאת הקרב המשפטי יעשה "סוכן ביטוח" או רופא אלא עו"ד מומחה בתחום, כך גם היח"צ הוא מקצוע והתמחות.... כאמור השלב הראשון הוא תמונה שלמה באסיפה, אשר תכלול בעיקר את ההצדקה להמשך קיומו של ביה"ס. אם הנהלת ביה"ס אינה יכולה לשכנע אותנו הבוגרים, אין סיכוי שהיא תשכנע את השלטונות והציבור. בברכה מיקי קיסרי

יצחק רבין וחיל הים בכנרת


מאחר ובאזור המפורז אסור היה להחזיק צבא, חיל הים בחוליה בכנרת 'גויס למשמר הגבול' ( דוגמת המשטרה בהר הצופים ) והצוות לבש מדים ירוקים ללא דרגות.

בשנת 1963הגעתי לחוליה בכנרת. הייתי אז בדרגת סג"מ מיד לאחר קורס החובלים. שאלו אותי אם אני יודע למה צריך סג"מ לפקד על נמ"כ? והרי שבקומנדו הימי לא נדרש קצין לפקד על כל סירה מזוודת.

המשך קריאה: יצחק רבין וחיל הים בכנרת

ברחל בתך הקטנה

התכונות הנדרשות במקומותינו הן היכולת להבחין ולהתמקד בפרטים – רחל בתך הקטנה, יחד עם ראיה מרחבית - לראות את כל התמונה – לאה הגדולה.
האבחנה בפרטים דורשת ירידה לשטח.
כאשר היה א. מפקד נמ"כ בכנרת, באחד המנועים הופעלה אזעקת נפילת לחץ שמן. המכונאי בצוות הנמ"כ בדק ואמר שצריך לחזור למעגן.
א. המפקד לא התעצל וירד עם המכונאי לחדר המכונות הקטן ומצאו שיש נזילת שמן מסדק בצינור מצנן השמן. זה ברחל בתך הקטנה.

בלאה הגדולה:
לאחר ארבע שנים, באילת, עם פרוץ מלחמת ששת הימים, פנה א. לצ'. (הלא הוא אלוף בוצר), אשר התמנה למפקד הזירה ובקש ממנו לצרף אותו יחד עם חוליית מסגרים-בעלי מלאכה, עם ציוד מינימאלי, לגוררת 'צאלה', להיות דרג תיקונים בכיר לשעת צורך, בירידה לשארם.
צ' הסכים. ה'צאלה' הגיעה לשארם עם יתר הכוחות.

ושוב ברחל , בתך הקטנה:
אחה"צ נמסר שאחד הנמ"כים, עמוס בשבויים, העומד לעלות לאילת, נתקע בגלל תקלה בלחץ שמן באחד המנועים. כלי שייט נוספים המתינו לנמ"כ ללוות אותו.
א' אמר שהוא מעריך שתוך חצי שעה יפתרו את הבעיה.
יחד עם מכונאי ורתך מ'צוות התיקונים' הם עלו על הנמ"כ, ירו לחדר המכונות. א' הדליק את הפנס ובאותה נקודה בצינור שמן, כמו בנמ"כ בכנרת, היה סדק ונזילת שמן.
היה קל לתקן התקלה ולהשמיש את הנמ"כ.

ברחל בתך הקטנה: לראות מאין הנזילה בצנור קרור שמן.
בלאה הגדולה - יוזמה לבניית צוות תיקונים.
---------------------------------------

שאלה אשר ראוי היה לשאול: למה במשך ארבע שנים לא נמצא פתרון לבעיה הנשנית של סדק בצינור קירור השמן.
אבל זה שוב, דורש ראש גדול.
בלאה, האחות הגדולה.

תרומה לעמותה

לתרומה מקוונת לעמותת בוגרי

קצינ ים עכו, ובית הספר הימי

 בקישור זה.